perjantaina, toukokuuta 13, 2005

Monologiluonnos. Vanki tekee karkaamisyönä kylmäkallea.
Tämä on se yö, jolloin sinä jäät yksinäsi tänne, enkä minä enää palaa. Ei, en ole lähtenyt ulos jaloittelemaan, en kirjastoon etsimään tietoa rakennusmateriaalien vahvuuksista, en kuntosalille voimistamaan lihaksiani jotta voisin hypätä ketterästi muuri yli, en ruokasaliin ravitsemaan itseäni, en kokoustilaan kertomaan valitulle pienelle heimolleni sydämelläni olevista asioista, niille jotka saatuaan rakennustyönsä loppuun tulevat perässäni, hyppäävät itseäni kevyempinä muurin ylitse, terävämmin työkaluin rankaisevat umpikiven tahtoa pysyä kiinteänä kappaleena, ei, minä olen lähtenyt ja jättänyt sinut vailla sääliä.
Minä täytän sinut kaikella sillä mistä tulen luopumaan hypätessäni yli muurin, täytän sinut ääriä myöten, täsmälleen itseni näköiseksi ja kokoiseksi, enkä ihmettele sitä että sinusta tulee täsmälleen minun näköiseni ja kokoiseni. Minä täytän sinut niillä pitkillä ajanjaksoilla jolloin kiusaaja esti minua kirjoittamasta ensimmäistäkään kirjainta, niillä pitkillä ajanjaksoilla joilla lusikka vapisi kädessäni tai puhelin vapisi, kun minun piti soittaa äidilleni ja kertoa olinpaikastani.
Niillä loputtomilla laiminlyönneilläni jotka pilkkasivat jumalaani,
niillä lykkäyksillä …
niillä sanoilla …
niillä hetkillä, kun en kostanut ylpeyden ja raakuuden syntiä silloin kun näin sen puhtaana kohoavan kiusaajien kasvoille. Niillä kymmenillä, sadoilla tunneilla jolloin pelko tai mukavuudenhalu esti minua tarttumasta tekoon josta valmiiksi saatettuna olisi langennut osakseni ja muiden ihmisten osaksi suurta hyvää ja vapautta
Tänään minä sanon sinulle hyvästi, enkä jää katumaan. Vartija löytää sinut ja sinä päädyt kuorma-autoon joka ajaa täältä kaatopaikalle, madot syövät ruumiisi ja rotta tekee pesänsä vatsalaukkuusi,
vaatteet päälläsi haalistuvat ja sinä makaat selälläsi myrkyllisen taivaan alla eikä sinulla ole äitiä joka sinua kaipaisi tai soittelisi perään, ei isää joka tekisi katoamis-ilmoituksen, ei, koska he ovat löytäneet minut, minä olen hypännyt muurin yli ja palannut heidän luokseen.

Ei kommentteja:

 
Site Meter