Sen jälkeen kun pornokamera on muuttunut pornoDV:ksi ja karannut Hollywood-studioilta kaduille, on
naisen kauneus- tai kiihottavuusihanteissa tapahtunut suuria muutoksia miesihanteen (tai käytännön) pysyessä samana.
Blondityttö kokoa 36, mutta isoilla keuhkoilla varustettuna, on muuttunut massakulttuurin tarjoamaksi ihanteeksi, tai pikemminkin esteettiseksi normiksi (laihuushan on jo pitkään ymmärretty muodissa epäterveelliseksi ja –esteettiseksi ilmiöksi, mutta tässä tapauksessa ihmisruumiin mahdollisimman kauniina esittämisen ihanteen saa väkivaltaisesti alistaa pukimen mahdollisimman kauniina esittämisen ihanne.)
Siitä että ”pornosta”(80-luvulla syntynyt pornoestetiikka) on tullut massakulttuuria, kertoo hauskasti lehtienpalstoilta tuttu uusi mediaystävyys: Britney hengailee nykyään pornotähti Jenna Jamesonin kanssa. Se miksi Britneyn uskollinen ja uskovainen äiti ei ole huolestunut tyttärensä uudesta ystävästä johtuu siitä, että Jennasta on tullut huoran vaatteineen yhtäkkiä naapurintytön näköinen: vetyperoksiditukka, silikonit ja stilettikorot lienevät juuri nyt varmin todistus isälle ja äidille tyttären kunnollisuudesta (kunnollisuushan mitataan aina ikäperiodiin sopeutumisella ja sen ulkoisten merkkien täyttämisellä vrt. koulu-, parittelu-, autokoulu-, armeijamotivaatio.)
Rocco Siffredi, pornoteollisuuden miespuolinen Jenna, ei ole kärsinyt samanlaista inflaatiota. Niin kuin alussa totesin, ei miehen ihanteen ole ollut tarvetta muuttua. Äärimmäinen lihaksikkuus ja siittimen koko ovat pitäneet pintansa trendien tuulissa. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että yhä vieläkin merkittävin osa pornon kuluttajista on miehiä. Äärimäisellä vaivalla ja itsekurilla hankittuun lihaksistoon puettu fiktiivinen soturi, rakoilee niin vähän inhimillistä, koskettavaa ja tunnistettavaa, ettei homoeroottisille mielihaluille, jotka olisivat suurimmalle osalle kuluttajista ratkaiseva este onaniasession jatkamiselle, anneta puhkeamismahdollisuutta. Rocco on puhdas, arvovapaa abstraktio, joka täyttää välttämättömän ja vaatimattoman osansa naisen esittämisen performanssissa.
Kun Jenna on siirtymässä pornostudioilta viereiseen, prameampaan studiokompleksiin, on Rocco pakannut laukkunsa ja lähtenyt pikkukameroineen kadulle. Merkittävää on että tämän myyttisen härän, Michelangelon David hahmon metsästyskohteina ovat ennen kaikkea tavalliset tai tavallista vähemmän viehättävät kadunnaiset. Dynamiikkaa (ja myös inhimillisyyttä, tunnistettavuutta) haetaan sillä, että mahtiuros viettelee epärehellisesti, mahdottomia luvaten, koululuokkien hylkiöitä.
Samaan aikaan kun pornokulttuuri on kääntänyt kaunotar ja hirviö asetelman sukupuolet vastakkaisiksi (nainen hirviö - mies kaunotar) on massakulttuuri hakenut yhä enemmän asetelman klassista tasapainoa. Tällä viikolla kuollut mestarillinen raplaulaja ODB (Old Dirty Bastard) tienasi miljoonia räävittömyydellään, rumuudellaan, vankilatuomioillaan, väkivallanteoillaan, pikkupirikaupallaan … Hän esiintyi isona pahana perverssinä sellaisten barbien videoilla kuin Mariah Carey tai Maya.
Nuorisomuoti on ahkerasti jo muutamia vuosia hakenut samanlaista ihannetta: tytöt vaihtavat prinsessanvaateitaan kaksi kertaa päivässä kun samaan aikaan pojille tarjotaan kaupoissa väritöntä, rikkinäistä ja yhä mahdottomampia asukombinaatioita, joita on tarkoitus käyttää vuosi yhteen menoon. Muodin suuntaa on haettu New Yorkin siltojen alta, palavien tynnyreiden ääressä värjöttelevien nälkäkuolemaa vastaan taistelevien pultsareiden pukeutumistavasta. Se, että nykyään ryvettyneen hupparin päälle käy pitkä kiiltävä nahkatakki, johtuu siitä että pultsarin nahkatakki on varastettu.
Rocco taas liikkuu Budapestin rosvokujilla Ferragamon lakeerikengissä.
sunnuntai, marraskuuta 21, 2004
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti